بر اساس مطالعات بیزینس اینسایدر با همکاری دانشگاه وارتون و موسسه تحقیقات بازار Y& R (پیش از 1917) برای یافتن بهترین کشورها برای کارآفرینی به بررسی ۸۰ کشور دنیا که ۹۵ درصد تولید ناخالص جهان به دست آنهاست پرداخته‌اند. آنها شاخص های کلی مانند میزان کیفیت زندگی ، فرهنگ مردمان بومی و قوانین تجارت آزاد را در کنار شاخص های ریزتر مانند سطح دانش ، مهارت نیروی کار، شفافیت قوانین ، زیرساخت های تجاری بررسی کردند . آنها در این بررسی ۹ کشوری که بیشترین امتیاز را دریافت نموده‌اند به عنوان بهشتی برای کارآفرینی معرفی کردند : آلمان ، ژاپن ، امریکا، انگلیس ، سوئیس ، سوئد ، کانادا ، سنگاپور و استرالیا که تب کارآفرینی و استارتاپی هم چند سال است که در ایران شکل گرفته و منطقه خاورمیانه یکی از جذاب ترین بازارها برای جذب سرمایه شده است اما هنوز متاسفانه زیرساخت ها و قوانین تجاری ما برای استارتاپ ها بهینه نشده و موانع جدی پیش روست که امیدواریم با توجه به سیاست های دولت برای افزایش کارآفرینی در کشور این موانع از بین رفته یا حداقل کمرنگ تر شوند. در این میان و در میان بمباران تحریمات و فشارهای اقتصادی و وجود تنگناهای بسیار زیاد برای کارآفرینان در آذر ماه سال در استان خراسان رضوی ؛ دهمین بهشت کارآفرینی جهان با عنوان بهشت کارآفرینی ی آویژن ، متولد شد.

مرکز مشاوره ، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی “بهشت کارآفرینی آویژن” بعنوان دهمین بهشت کارآفرینی جهان با ماموریت اساسی توسعه کارآفرینی روستایی درسطح استان با چشم انداز “بهشت کارآفرینی” در تلاش است تا با کمک آحاد مردم ، روستائیان ، جوانان ، نوجوانان ، بانوان ، خیرین ، توانیابان را ازایده تا بازاریا اجتماع به کمترین و کوتاه ترین مسیروساده ترین امکان تبدیل شود تا هر کارآفرینی بتواند در روستاها به آرزوی کارآفرینانه ی خود نایل شود. در 12 شهریور ماه سال جاری در سالن تلاش اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دهمین بهشت کارآفرینی جهان با عنوان بهشت کارآفرینی ی آویژن ؛ اولین شبکه اجتماعی مراکز مشاوره ، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی خرد و خانگی روستایی در سطح کشور در روستاهای استان خراسان رضوی با رونمایی شد.

استان خراسان رضوی دارای شهرستان ، شهر و آبادی و روستا است که در آن شهرستان مشهد مهمترین شهرستان استان می باشد. سفر بهشت کارآفرینی روستایی از روستاه چاه خاصه بخش شاندیز شهرستان بینالود بعنوان روستای پایلوت استان آغاز شد و به شهرستان باخرز، مه ولات، بینالود و مشهد رسید. طی این گردشگری کارآفرینی دهیاران روستاهای شهرستان ها با پلتفرم توسعه کارآفرینی روستایی پایدار مدل بهشت کارآفرینی ی آویژن آشنا شدند و در پی آن با خواسته ی دهیاران ، اقدامات اساسی بین دهیاران ، کارآفرینان روستاها با بهشت کارآفرینی ی آویژن برای رویش کارآفرینی مانا در روستاها در قالب تفاهمنامه ، اقدام شد.

کارآفرین محمد رسول غلام پور آویژن ، مدیر طرح اذعان دارد که: مطالعات پایه بهشت کارآفرینی آویژن در حوزه توسعه ملی از مبادی توسعه روستا که از سال آغاز شده بر پایه توسعه اقتصاد نرم و اجرایی کردن مدل زیرساختی اقتصاد مقاومتی از طرفی مدل توسعه ای مثلث اقتصادی و بهره وری معین های اقتصادی در ماموریت های خرد و کلان تدبیر و تدوین شده است. بررسی میدانی بیش از آبادی و روستای کشور توسط تیم بهشت کارآفرینی ی آویژن پیش از تاسیس موسسه و اخذ مجوزات لازم از نهادهای ذیربط ، دیدگاه جامع نگری را نسبت به فرصتها و چالشهای توسعه روستایی پایدار به این اقدام جهادی داده است. یکی از مهمترین اهداف بهشت کارآفرینی آویژن : کشف ، شناسایی ، توانمند سازی ، رویش ، رشد و جهانی سازی سالانه یک کارآفرین از هر روستا با زمان رشد کمتراز سه سال است که طی آن ضمن امتناع از خام فروشی ، مرکز ارزش آفرینی های روستایی باشند. این مهم هنگامی اتفاق می افتد که تقریبا آحاد مردم روستا آگاهی لازم و حتی کافی برای در آغوش گیری کارآفرینان شان را داشت باشند.

مدیر مرکز مشاوره اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی بهشت کارآفرینی ی آویژن همچنین می گوید: سالهاست که کشورها توسعه روستاها را پیشنیاز توسعه کشور می دانند. در کشورما طی ۶۰ سال گذشته میزان روستانشینان حدود ۷۳% کل جمعیت با بیش از ۱۲۰ هزار روستا و آبادی بوده است که امروز متاسفانه ، تناسب شهر نشینی و روستانشینی تقریبا معکوس شده است به طوری که طی ۲۵ سال گذشته تعداد روستاهای خراسان رضوی حدود ۴۱۰۰ روستا از دور زندگی خارج شده است. به همین ترتیب مهاجرین به حاشیه شهرها پناهنده شدند که فقط حاشیه شهر مشهد حدود یک میلیون و هشتصد هزار جمعیت را درآغوش کشیده است. مشاغل فصلی روستایی با کمبود آب و استفاده از روشهای غیرصرفه جویانه ، بحران آب را به طورغیر منتظره ای ، هویدا کرده است. کاهش فضای کشاورزی و دامپروری ، نزدیک شدن روستاها به شهرها ، جاذبه روز افزون تجملات در زندگی شهری … از طرفی فقدان درآمدهای امید بخش پایدار، اشتغال در روستاها را به چالش کشیده است . از طرفی سبد خانوار نیز خالی از محصولات سالم روستایی شده به طوری که آمار بیماریهای مختلف و نیز کاهش ارتباط مردم شهر و روستا ، زندگی مردم شهر را با افسردگی طولانی مدت مواجه کرده و خواهد کرد.

بابایی ؛ مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال استان خراسان رضوی از بهشت کارآفرینی ی آویژن و طرح قدرتمند بهشت کارآفرینی روستایی بعنوان یکی از افتخارات کارآفرینی کشور یاد می کند و می گوید: استان خراسان رضوی اولین استانی است که این شبکه مراکز مشاوره و کارآفرینی روستایی را در خود جا داده است و امید وارست که مدل بهشت کارآفرینی روستایی به زودی در استان های دیگر فراگیر شود.

مهندس عباس زاده معاون مدیریت توسعه روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: مهمترین ماموریت کارآفرین غلام پور در روستاها این است که بتواند در روستاها ، کارآفرینان بالقوه را کشف کند و تنها طی مدت الی سال مثل خودش کارآفرین نماید. چرا که هر روستا با یک کارآفرین موفق به توسعه پایدارخواهد رسید.

کارآفرین غلام پور گفت: ماموریت ما ساختن کارآفرین از صفر است. بهشت کارآفرینی ی آویژن با طرح بهشت کارآفرینی روستایی در سال تعداد کارآفرین روستایی و به تعداد روستاها شرکت تعاونی روستایی را با جشنواره کارآفرینان برتر استان خواهد فرستاد . او از دولت ایجاد جشنواره مستقل کارآفرینی ویژه روستائیان را با عنوان جشنواره کارآفرینان روستایی برای سال تقاضا کرد.

معرفی طرح بهشت کارآفرینی روستایی
از آنجا که کارآفرینی روستایی، نزدیک ترین امکان توسعه پایدار است به شرط آنکه مقصود از آن کارآفرینی روستایی پایدار باشد. مولفه های آن به شرح زیر تشریح می گردد:

چشم انداز طرح: رویش ، رشد و توسعه بهشت کارآفرینی در ایران بعنوان موثرترین بهشت کارآفرینی در سطح جهان و ارتقای سطح کارآفرینی ایران در معیار جهانی به رتبه های تک رقمی
هدف: توسعه کارآفرینی روستایی پایدار با کشف و توانمند سازی سالانه یک کارآفرین روستایی در هر روستا
راهبرد: هم افزایی با همه ی مجموعه ها و سازمان های فعال به منظور صیانت از سرمایه های ملی
اقدام: ایجاد هیئت های یاوری و اندیشه ورز بهشت کارآفرینی روستایی در روستاها
عمل: ایجاد مراکز مشاوره ، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی خرد ، خانگی و روستایی در روستاهای کانونی با به کارگیری دانش آموختگان روستایی ی آموزش دیده

مدل توسعه ای
فعالیت های بهشت کارآفرینی آویژن درسه بخش فکرافزاری ، نرم افزاری و سخت افزاری دیده شده است.

در بخش فکر افزاری به لحاظ هدفمند سازی آگاهی بخشی ، فرهنگ سازی ، توان افزایی و غنی سازی آن مستقیما یا غیرحضوری مشاوره ها و آموزش های برنامه ریزی شده را ترویج می نماید به طوری که به نظر صاحبنظران این طرح ، مهمترین و کالبدی ترین گام این هدف بلند است. در این مرحله کارآفرینان بالقوه کشف و توانمند سازی می شود. همچنین تحقیقات بازاربه خودی خود تقاضای فعالیت های کارآفرینانه را نیز خواهد داد. در مرحله بعد از آگاهی مرحله رشد جوانه های باور است. در این مرحله باورها هدفمند شده و آن به سوی یقین رهنمون می گردد. پس از این مرحله وارد مرحله متعهد شدن می رسیم . پایان این فصل در واقع شروع دوره کارآفرینی و تعهد است. آموزشهای استراتژیک و کاربردی و … در این مرحله پشتیبانی کننده باور و تعهد کارآفرین نو پاست. مرحله بعد اقدام است که همان مرحله نوزایی شغلی است. پس از آن مراحل ترکیبی : نظارت ، تحقیق و توسعه ، بازار، رشد، مجموعه سازی، هم افزایی و تحول به دنبال خواهد بود.

در بخش نرم بهشت کارآفرینی ی آویژن در هر روستا هیئت یاوری و اندیشه ورزی بهشت کارآفرینی روستایی را با کمک روستائیان دایر خواهد نمود. این هیئت ها مرکز فعالیت های کارآفرینانه روستاست. در ذیل فعالیت این نهاد باشگاه با عنوان:
بهشت کارآفرینی نوجوانان روستایی
بهشت کارآفرینی جوانان روستایی
بهشت کارآفرینی بانوان روستایی
بهشت کارآفرینی توانیابان روستایی
بهشت خیرین کارآفرینی روستایی

به طور مجزا متعامل ایجاد می گردد. این نهادها وظیفه انجام مراحل فوق را ویژه اعضای خود در تامل با اعضای دیگر دارد.
هر کدام از این باشگاه ها دارای صندوق خرد است که البته صندوق ها در مراکز کانونی تجمیع خواهد شد تا قدرت چانه زنی بیشتری را نسبت به مراکز پولی توسعه کارآفرینی در مشارکت جمعی داشته باشند.

سخت افزاری:
در روستاهای کانونی علاوه بر مرکز تجمع نهادهای فوق سه عنصر سخت افزاری وجود دارد که عبارتست از:
۱- مراکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی روستایی
۲-خانه نوآوری ؛ که در واقع مهمترین رکن اجرایی مجموعه است به لحاظ اینکه محل رویش و رشد فعالیت نخبگان کشور در روستاهاست علاوه بر آن امکان ها و روشهای نوآورانه بهبود وضعیت دامداری ، کشاورزی و … در این خانه آموزش داده می شود و حتی ابزار آلات لازم توسط خبرگان طراحی صنعتی ، مهندسین … طراحی ، ساخته و در اختیار روستائیان قرار خواهد گرفت همچنین متخصصین رشته های فوق تازه های پایش شده ی مرتبط را از سطح دنیا جمع آوری و دراختیارهمگان و در دسترس عموم قرار می دهند. مثلا تاثیر آب پاشی به گل زعفران در وقت اذان مغرب به بهره وری بهتر آن که پس از مطالعه رساله های علمی ، آزمایش شده و قابل استفاده قرار می گیرد.
-فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت های روستایی “روستاما”
– بهشت گردشگری کارآفرینی روستایی : که وظیفه آماده سازی محصولات را برای ارائه به بازار نظیر آماده سازی، انبار، سردخانه ، خشک کن ، روغن گیر، عصاره گیر، پودر ساز، بسته بندی ، برندینگ ، تجاری سازی و … و نیز افزایش تعاملات روستا و شهر و گردشگران را بعهده خواهد داشت.
توضح اینکه تمام نیروی انسانی این طرح از آموزش دانش آموختگان روستا و فرزندان روستائیان استفاده خواهد شد و در ایت سیستم فضای برد برد برای روستاها فراهم شده است.

بهشت کارآفرینی ی آویژن دربخش فروش محصولات روستایی فرآوری شده وغیر آن با ایجاد بازارها همگون در روستاهای مورد نظر علاقمند است تا با افزایش امکان های بوم گردی ، محصولات سالم روستایی را در محل به فروش برساند. ایجاد فروشگاه ها روستایی در شهر نیز در شرف مشارکت می باشد.
گفتنی است بهشت کارآفرینی آویژن بر اساس اقتصاد مقاومتی ، مثلث اقتصادی و معین های اقتصادی استان بنا شده است.

ناگفته نماند اکنون بهشت کارآفرینی در ۴ شهرستان باخرز با ۵٨ روستا و مه ولات با ۲۷ روستا و شهرستان مشهد با ۲٨۶ روستا و شهرستان بینالود با ۴۲ روستا شناخته شده است. با گشایش بهشت کارآفرینی روستایی در شهرستانهای تایباد و تربت جام ، مصوبه کارگروه اشتغال شهرستان باخرز مبنی بر اجرای جشنواره ایده های نوآورانه کارآفرینانه برای مثلث شهرستانهای باخرز، تایباد و تربت جام توسط هیئت های یاوری واندیشه ورزی بهشت کارآفرینی روستایی برگزارخواهد شد که طی آن ضمن احصا و تدوین طرح تجاری برترین و کاربردی ترین ایده ها ، سرمایه گذاران دعوت خواهند شد.

در پایان از آقایان دکتر شافعی فرماندار شهرستان باخرز، مهندس دونده بخشدار بخش شاندیز وعلیرضا حسن زاده دهیار روستای چاه خاصه که بیشترین همکاری و تلاش را برای توسعه کارآفرینی روستایی در استان خراسان رضوی را داشته اند تشکر می کنم. و تشکر ویژه از جناب آقای مهندس بابایی مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال استان، جناب آقای عباس زاده معاون مدیریت روستای استانداری خراسان و انجمن صنفی مراکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی خراسان رضوی بعنوان سرداران توسعه کارآفرینی استان دارم . در خاتمه به جناب آقای مهندس رزم حسینی ، استاندار کارآمد و کارآفرین خراسان و مبتکر طرح ارزشمند مثلث توسعه اقتصادی و معین های اقتصادی استان تبریک می گوییم .

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>